Kitab Kebanggaan Melayu

“Takkan Melayu Hilang Di Dunia” – Dato’ Laksamana Hang Tuah.

Mungkin bertitik tolak dari itu lah .. aku rasa.. Ibnu Yusof mencatatkan sedikit ilmunya untuk dijadikan tantapan dan pedoman kita semua.. ( yang bekeluarga dan bakal bakal pengantin) .

permata.jpg

Buku ini merupakan buku kebanggaan Melayu versi yang kedua.. lebih Islamic berbanding dengan kitab versi pertama iaitu tajul muluk yang menjadi pendoman pedoman org melayu dulu dulu. namun kitab Tajul mulok banyak isinya adalah bertentangan dengan akidah kita Org islam.. tetapi ada bahagian bahagian tertentu yang tidak bertentangan diambil dan dicatatkan dalam buku ini. Sumber utama bagi buku ini adalah Al Quran Dan As Sunnah..

payah sungguh nak cari buku nih… tapi berkat usaha dan cadangan kawan kawan.. aku jumpe gak buku nih. kalau nak beli dalam internet.. harga 2 kali ganda dari harga asal yg isi kandungan belum pasti bagus.. yang aku dapat nih pun versi yang dah tak ori .. yang ori kulit dia warna hitam. qualiti tulisan tu pun kurang dah..

apa apa pun.. bagi yang dah berkeluarga.. eloklah kiranya tuan tuan memiliki buku ini sebab banyak khazanah di dalamnya.. yang mungkin tak akan / susah org tua di sekeliling kita nak beri.

untuk catatan.. buku ni telah diHARAMkan pengeluarannya/penjualannya oleh kerajaan Negara Malaysia… sebab ilustrasi ilustrasi dalam buku ini agak menonjol serta ada di sertakan juga dalam buku ini cara cara yang tidak sepatutnya dan boleh menyebabkan mudarat kepada pada pasangan.

akhir kata , dapatkan naskah peribadi anda ini di toko buku berhampiran..

kalau ada la.. :P

About these ads

About hardyweb

Name : Adi Location : K Terengganu Occupation : Computer
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

9 Responses to Kitab Kebanggaan Melayu

  1. Putra says:

    huhu.. ko baca dulu.. nanti 2-3 tahun lagi aku pinjam ye.. haha

  2. hardyweb says:

    photostat pun tak pe.. kalau ko tak malu la kat awek kedai photostat tu . koh koh koh

  3. chaos689 says:

    hahaha…aku pun ada senaskhah..beli pun lepas kawin 2 tahun lepas..tapi ilang kemana ntah “kitab panduan” ni..aku bubuh dalam bilik bacaan dan bilik tu pulak jadi bilik tetamu..kot tetamu aku ambik dok tau la pulok..isk..isk

  4. cham_aragon says:

    wat aku buku warne itam
    ori boh…

  5. hardyweb says:

    Chaos : Benda payah nak carik.. mestila Berhaga..

  6. alhafiz3d says:

    hihi,
    kat tempat aku banyak jual..

    tapi kalau dapat yang ori kaler hitam mcm ko sebut tu.. menarik gak

  7. cikguonline says:

    susah nak dapat buku ni sekarang….

  8. elm says:

    akupong ade,tp wane putih

  9. nak cari buku man tu ada sapa2 yang tahu

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s